EMAS Let's play!

El projecte EMAS Let's play! és un projecte d'innovació i digitalització en els processos d'implicació i sensibilització ambiental dels treballadors i treballadores d'organitzacions EMAS a Catalunya.
L'objectiu d'aquesta iniciativa és aportar un valor afegit al fet de ser organització EMAS donat que vol ser un programa de formació, sensibilització i implicació ambiental per als treballadors i treballadores de les organitzacions EMAS ubicades a Catalunya i vol constituir un actiu per aquestes organitzacions i per a la seva gestió ambiental.

El programa-projecte no només vol ajudar a les organitzacions a satisfer part de les seves necessitats formatives de manera innovadora i divertida mitjançant eines específicament adaptades als nous processos didàctics, sinó també trobar incentius motivacionals que aconsegueixin altes participacions. A més a més, contribuirà a fer front al repte de la digitalització. Per altra banda, el projecte vol generar un sentit de “pertinença” al col·lectiu EMAS donat que es presenta en format de concurs al que només podran participar-hi equips d'organitzacions EMAS. El tema de la "circularitat" és també important donat que és un projecte conjunt, amb un enfocament de col·laboració i amb recursos compartits.

La campanya es fa mitjançant una plataforma que allotja les eines creades i que permet participar responent a preguntes, penjant vídeos, imatges, i/o altres recursos tant des del mòbil com des de qualsevol dispositiu electrònic (ordinador, tauleta, altres). Es presenten un conjunt de reptes i exercicis i també es poden introduir continguts "flash" per estimular encara més la competició i la motivació entre les persones participants.

Aquest projecte constitueix una nova manera de formar al personal de les organitzacions EMAS amb eines modernes i més adaptades a les necessitats actuals i, al mateix temps, projecta una imatge innovadora i "smart". El projecte també pot servir per traslladar informació sobre altres polítiques ambientals de manera "soft" i que poden estar integrades en el marc de la plataforma que s'utilitza pel projecte.

Per motivar la participació, s'atorgaren premis per sorteig a les persones/equips amb la major puntuació aconseguida en els diferents reptes i, així mateix, reconeixements a les organitzacions que hagin aconseguit el major nivell de participació entre la seva plantilla. Els premis seran coherents amb l'esperit del concurs.

Durant el projecte es recollirà el feedback tant de les organitzacions participants en aquests projecte pilot, com de les persones usuàries per tal de compartir la informació amb altres organitzacions a Catalunya i s’estudiarà, així mateix, l’impacte de l’acció.

ACCIONS PREVISTES

IMPACTES I OBJECTIUS DEL PROJECTE

• Donar cobertura a algunes de les necessitats identificades en la diagnosi sobre l’impacte de la pandèmia en la gestió ambiental realitzat pel Club EMAS l’any 2021 i encara detectades com a reptes de futur de la gestió ambiental .
  • Permetre fer una acció de promoció directa de cara al col·lectiu EMAS i compartir els resultats amb un col·lectiu més ampli com són les organitzacions amb sistemes de gestió ambiental.
  • Respecte als beneficis per a les empreses EMAS relacionats amb la normativa (que estan molt lligats al tipus d’empresa i de normativa que li aplica), aquest projecte de formació i sensibilització és transversal i beneficia a tot tipus d’empresa independentment del sector, donant resposta així a algunes observacions/queixes que comenten les empreses de sectors no afectats per els actuals beneficis normatius.
  • Demostrar, a les organitzacions amb d’altres sistemes de gestió, que fer el pas a l’EMAS porta altres avantatges pel fet de pertànyer a una comunitat d’empreses i que s'aporten noves eines innovadores de suport. A banda de la visibilitat en relació a les empreses, també hi ha l’impacte de cara al conjunt de ciutadans i ciutadanes de les organitzacions EMAS.
  • Implicar al personal de les organitzacions EMAS, en un moment en el que és difícil motivar el mateix.
  • Introduir un element innovador lligat no només a la digitalització i les noves tecnologies, sinó també a la “gamificació” com a metodologia didàctica (ja aplicada de forma extensa en altres països).
  • Treball en equip, donat que pel desenvolupament dels continguts del projecte existeix un grup de treball mixt Club EMAS i algunes organitzacions particiants amb reunions periòdiques per definir continguts i aspectes clau de la gestió ambiental que es vol reforçar, així com també aquells continguts vinculats a d’altres polítiques com l’economia circular, la reducció de les emissions de GEH, la biodiversitat, entre d’altres, i fent que l’EMAS es consolidi com a element transversal de totes elles. Les reunions també serveixen per identificar els punts febles comuns que detecten les empreses en la seva gestió i així buscar, mitjançant la formació i sensibilització elements de millora col·lectiva.
  • Intentar inspirar a d’altres comunitats EMAS d’arreu d’Europa i a la pròpia Comissió Europea en un moment en el que es parla molt de digitalització i d'adapatció d'EMAS.
Amb el suport: