La UE premia les empreses que fan ecoinnovació

18è Fòrum d'Ecoinnovació i Premis EMAS Europeus a Barcelona

La UE premia les empreses que fan ecoinnovació

Premis EMAS (sistema europeu de gestió i auditoria ambientals) del 2015

La Comissió Europea ha premiat sis empreses que s'han apuntat al sistema europeu de gestió i auditoria ambientals (EMAS) pels seus resultats excepcionals en matèria d'innovació ecològica.
La 10a cerimònia de lliurament dels premis EMAS es va celebrar ahir a la nit a Barcelona.

La Comissió Europea està treballant en un seguit de propostes per fomentar l'economia circular a Europa. Els guardonats amb els premis EMAS demostren que la incorporació de criteris ecològics en l'estratègia comercial de qualsevol empresa pot ser una font d'innovació, d'ingressos i de competitivitat. Els sis guardonats han estat triats entre els vint-i-dos finalistes per un jurat d'experts independents.

Guardonats del sector privat:

Grans empreses: Comexi Group Industries S.A.U. (Riudellots de la Selva, Girona) és una empresa familiar amb un compromís estratègic amb l'ecoinnovació que l'ha portada a desenvolupar una impressora anomenada COMEXI OFFSET-CI8 que elimina totalment l'ús de tintes a base de dissolvents i evita així l'emissió de compostos orgànics volàtils i que, a més a més, consumeix un 40 % menys d'energia; Comexi podria transformar tot el sector de les arts gràfiques, sobretot perquè col·labora amb d'altres operadors de la cadena de subministrament que segueixen aquesta línia.

Mitjanes empreses: Metallbau Haslinger GmbH (Alemanya) produeix estructures d'acer i grues mòbils. Malgrat el fet que aquesta empresa fa servir procediments de fabricació que demanen un gran consum d'energia, està en vies de deixar d'emetre carboni a l'atmosfera. Per escalfar les instal·lacions i fer les plastificacions fa servir pèl·lets de fusta, l'electricitat s'hi genera amb energia solar i el transport es fa en part amb vehicles elèctrics. L'adaptació a l'energia solar ha demanat el compromís ferm de treballadors i directius.

Petites empreses: el Seehotel Wiesler GmbH (Alemanya) és un hotel i centre de wellness immers en la natura a la vora del llac Titisee, al sud de la Selva Negra (Baden-Württemberg). Val a dir que per a una petita empresa el nombre d'activitats que s'hi proposen és excepcional. Seehotel ha desenvolupat un model de turisme ecològic que ha fet que trenta-dos hotels més de la zona s'apuntin al programa EMAS i que n'hi hagi dotze més que tinguin previst fer-ho aquest any. Tots plegats han creat el grup Nature Park Inns and Hotels Schwarzwald a iniciativa del propietari del Seehotel, Sr. Wiesler.

Microempreses: La Page (Badalona), sòcia del Club EMAS, és una empresa de disseny gràfic i comunicació visual que només té tres empleats i es distingeix de la resta per haver incorporat criteris ambientals en tots els seus projectes i, per tant, per fer que els seus clients adoptin criteris ecològics a l'hora de comprar.

Guardonats del sector públic:

Grans empreses: Landeskrankenanstalten – Betriebsgesellschaft (KABEG) (Àustria) és propietària i gestora dels cinc hospitals públics més grans del sud d'Àustria; aquesta empresa ha fet minvar de manera dràstica el seu impacte ambiental reduint el seu consum d'aigua, fent servir un 100 % d'energia verda mitjançant la generació d'energia solar, fent edificis i protocols més eficients des del punt de vista energètic i fent servir vehicles elèctrics en les seves instal·lacions; impressiona el nombre d'activitats que KABEG duu a terme en els seus cinc hospitals, així com els dos projectes més en matèria de recerca que ha engegat i que li generen uns bons ingressos suplementaris al marge del seu negoci principal.

Petites empreses: Regional Centre for Water and Wastewater Management Co. (RCGW S.A.) (Polònia) és una empresa líder a Europa en la producció i ús d'energies renovables en el sector de l'aigua i de les aigües residuals; aquesta empresa produeix cada mes gràcies al biogàs un 50 % més d'energia de la que en principi necessitaria. RCGW S.A. es distingeix de la resta d'empreses del sector per la inversió en recerca innovadora i pel seu compromís amb les comunitats locals; és una empresa que mira cap al futur amb una gestió ecològica molt avançada i professional.

Mencions honorífiques:

A més dels sis guardonats d'enguany, dues empreses més han rebut una menció especial per la seva feina en l'àmbit de la innovació ecològica.

Mitjana empresa: Schulverein St Ursula (Àustria), escola de Viena que ha rebut una menció honorífica pel seu compromís amb la sensibilització ambiental dels seus estudiants.
Gran empresa: Schaeffler Technologies AG & Co. KG (Alemanya), proveïdor mundial del sector industrial i de l'automoció, que ha rebut una menció honorífica per la seva iniciativa d'avantguarda consistent a difondre a nivell mundial el programa EMAS, al qual s'han apuntat cinquanta-tres empreses, i les primeres de la Xina.

El tema dels premis d'enguany és «Ecoinnovacions efectives per millorar el comportament ambiental». Enguany s'han premiat vint-i-dues empreses de nou països europeus. Els guardonats de cadascuna de les sis categories han estat triats per un jurat d'experts presidit per Tanja Bisgaard, experta independent, que ha treballat amb empreses com ara UNEP, Nordic Innovation o el govern danès. La cerimònia de lliurament dels premis es va celebrar a Barcelona el 20 de maig en el marc del 18è Fòrum Europeu d'Ecoinnovació.

Per celebrar el 20è aniversari del programa EMAS, la Comissió Europea està organitzant enguany una conferència d'alt nivell el 13 de novembre, que tindrà lloc a la seu del Banc Central Europeu (BCE), a Frankfurt; s'hi farà balanç de tot el que s'ha aconseguit fins ara i s'hi estudiaran maneres d'introduir-hi millores d'acord amb les recomanacions de la UE sobre economia circular.

Fotografia dels premiats: